בוסטרים עם רתמות

החוק בישראל מתיר הושבה על בוסטר מגיל 3, אך גיל זה הנו בעיקר אילוץ
הנובע ממגבלת המשקל במושבים בתקינה האירופאית הנוכחית (ECE R44.04),
מושבים המסוגלים לרתום בד"כ רק עד 18 ק"ג (עם כיוון הנסיעה), ואז צריכים לעבור לבוסטר.

הסטטיסטיקה וניתוח תאונות מוכיחים כי למושב בטיחות יש יתרון בטיחותי בזכות הרתימה ב-5 נקודות,
לעומת 3 נקודות בלבד של חגורת הבטיחות הרגילה ברכב ובגם בגלל חוסר הבגרות של הפעוטות,
היוצרת מצבים בהם הם משתחררים מהחגורות בבוסטר או פשוט מותחים אותן קדימה וגורמות לחוסר
אפקטיביות ברגע האמת.

ההנחיה של ה-NHTSA (הרשות לבטיחות בדרכים בארה"ב) היא לעבור לבוסטר ללא רתמות פנימיות רק בגיל 8 שנים.

לכן, כדי לגשר טוב יותר בין מושבי בטיחות המתאימים רק עד 18 ק"ג, יוצרו בוסטרים שבהם הותקנו
רתמות, כאשר אלו מורשות למשקלים גבוהים יותר של עד 23 ק"ג, 30 ק"ג ואף יותר ועד גבהים של 1.25 מ' לפחות.
(כאשר עושים שימוש ברתמות, מדובר במושב בטיחות לכל דבר ולא בוסטר)

הנה הדגמים המומלצים:
אוונפלו מאסטרו – עד 23 ק"ג כמושב בטיחות ועד גובה של כ-1.27 מ'.
5 כוכבי בטיחות, משובח כבוסטר על פי ה-IIHS. לא ניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה.
מורשה עד 45 ק"ג כבוסטר.   מומלץ להשתמש ב-ZAP כדי למצוא משווק המחזיק במוצר.
אוונפלו SecureKid 300/400 – עד כ-30 ק"ג כמושב בטיחות ועד גובה של כ-1.27 מ'.

5 כוכבי בטיחות, משובח כבוסטר על פי ה-IIHS. לא ניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה.
מורשה עד 45 ק"ג כבוסטר.    דווח מחסור זמני של מוצר זה בישראל.
גרקו נאוטילוס – עד 30 ק"ג כמושב בטיחות ועד גובה של כ-1.32 מ'.
5 כוכבי בטיחות, משובח כבוסטר על פי ה-IIHS ובלבד שלא מפרקים את גבו.
לא ניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה.  מורשה עד 45 ק"ג כבוסטר.  דווח מחסור זמני של מוצר זה בישראל
כיום (2017) נפוץ בישראל דגם נאוטילוס 80, הכולל גם נעילה מובנית לחגורות הבטיחות (lock off).
מוצר זה מורשה כבר עד 36 ק"ג ברתמות פנימות!
גרקו נאוטילוס נמכר בישראל גם בגרסתו האירופאית הנחותה (עד 18 ק"ג בלבד ברתמות בלבד ו-36 ק"ג בלבד כבוסטר)
המוצר האירופאי גם נעדר עיגוני LATCH (איזופיקס).
מוצרים המורשים עד 18 ק"ג ברתמות אינם מומלצים, הואיל ואינם מעניקים אפשרות להמשיך לרתום, כפי שמומלץ כיום, מעבר ליכולתם של מושבי הבטיחות הבסיסיים.

גרקו Argos 70 – עד 32 ק"ג כמושב בטיחות ועד גובה של כ-1.32 מ'.
5 כוכבי בטיחות, משובח כבוסטר על פי ה-IIHS ובלבד שלא מפרקים את גבו.
לא ניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה.  מורשה עד 45 ק"ג כבוסטר גב, ללא גב מורשה עד כמעט 55 ק"ג.

למי מומלץ לאמץ מוצר כמו ה-Britax Frontier 90 או בשמו הנוכחי FRONTIER CLICKTIGHT ?
ילדים באחוזונים גבוהים במיוחד של משקל/גובה או ילדים שקיים רצון לרתום אותם עד שיוכלו לשבת בבטחה ללא בוסטר בכלל (גובה 1.45 מ' לפחות).

מוצר זה מאפשר רתימה למשקלים גבוהים במיוחד (עד כ-40 ק"ג או עד כ-1.47 מ') ברתמותיו הפנימיות ומערכת העגינה הייחודית שלו לחגורות הבטיחות ברכב, מאפשרת זאת.
(איזופיקס מוגבל למשקל ילד של כ-22 ק"ג בלבד בהינתן מושב במשקל של כ-8 ק"ג) – שימוש לילדים כבדים יותר מחייב עיגון בחגורות בטיחות.
מוצר זה קיבל 4 כוכבי בטיחות כאשר הוא מותקן כמושב בטיחות (ולא כבוסטר).

עדכון חשוב
בעקבות התוצאות המטרידות של ה-IIHS ב-2013 לגבי ה-Frontier 90, בהם בריטקס הציע תפסן (מסורבל).
במהלך 2014 המוצר עוצב מחדש באזור משענות היד, הם נבחנו מחדש וקיבלו ציון Best Bet.
רצוי לבחור בדגם החדש יותר מהמחצית השנייה של 2014, וההסתייגות היחידה היא שדגם המשופר, טרם נבחן ע"י ה-Consumer Reports מחדש.

מדגמים ישנים, ללא עדכון זה, עדיף להימנע.
דגמים מוקדמים יותר של בריטקס סבלו מהנדסת אנוש מסורבלת למדי בעגינה, דבר שהביא אותם לתחתית הדירוג מטעם ה-Consumer Reports.
סיבה נוספת היא התפקוד הבלתי מוצלח שלהם כבוסטר כולל חלק מהדגמים הנמכרים עדיין בחנויות (משלהי 2013 ותחילת 2014), הדבר מתבטא בציון של 2 כוכבי בטיחות בלבד ב-CR והנחיית Check Fit מטעם ה-IIHS, הקובעת כי לא בכל הרכבים המוצר יתפקד בצורה בטיחותית.

עוד מוצרים המתאימים גם להתקנה נגד כיוון הנסיעה (אפילו מגיל 0) הוא:
אוונפלו סימפוני 65 – עד 30 ק"ג כמושב בטיחות, דירוג בטיחותי Best,
תפקודו כבוסטר על פי ה-IIHS טוב וטוב מאוד עבור דגם e3.
ניתן להתקנה גם נגד כיוון הנסיעה עד 18 ק"ג.

מוצרים מקבילים ל-אוונפלו סימפוני ומומלצים של מותג Graco:
המיילסטון וה-4Ever.

חשוב לציין כל כל המוצרים שהוזכרו כאן, מלבד שלושה דגמים:
אוונפלו מאסטרו (שמגבלת המשקל בו נמוכה ולכן ניתן לעגנו ב-LATCH),
הנאוטילוס 80 וה-Frontier 90 ClickTight,

כולם סובלים מעל משקל מסוים (18~20 ק"ג), המחייב עיגון בחגורות בטיחות ולא איזופיקס,
מבעיית תאימות לחגורות הבטיחות הנהוגות בישראל (תקן אירופאי לחגורות הבטיחות) ויש להקפיד לדרוש ולעגן באמצעות ה-Locking Clip.

לעומתם:

הגרקו Tranzitions – טרם נבחן השוואתית (מבחן ריסוק) ע"י ה-CR,
כך שלהמליץ עליו ניתן רק בהסתייגות זו.
ברמת המחיר שלו אין מענה למתחרים למשקלים גבוהים (עד 30 ק"ג ברתמות).

האוונפלו Generations 65 – עד 30 ק"ג כמושב בטיחות, 4 כוכבי בטיחות,
אינו מומלץ כבוסטר על פי ה-IIHS.
לא ניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה.  (ככל הנראה גם לא קיים עוד בשוק).


האלפא-אומגה עלית – עד 18 ק"ג (יש גם תת-דגם עד 23 ק"ג) כמושב בטיחות, 4 כוכבי בטיחות,
אינו מומלץ כבוסטר על פי ה-IIHS.  חלק מתת-הדגמים ניתן להתקנה נגד כיוון הנסיעה עד 13.5 ק"ג בלבד.